Αναμφισβήτητα η Στρατηγική Marketing αποτελεί ένα από τους πιο βασικούς παράγοντες για την επιτυχία και την ανάπτυξη μιας εταιρείας.
Τί είναι όμως η Στρατηγική Marketing;
Η Στρατηγική Marketing είναι η ταυτότητα και το πλάνο που ακολουθεί μία εταιρεία. Περιλαμβάνει τις αξίες και τα χαρακτηριστικά μιας εταιρείας, την ανάλυση του κοινού, της αγοράς και του ανταγωνισμού. Όπως επίσης και της υπόσχεσης που δίνει στο κοινό της καθώς και τα μηνύματα που θέλει να επικοινωνήσει.
Είναι απαραίτητη γιατί καθορίζεις:
- Ποιοι είναι οι πελάτες σου
Μπορεί να γνωρίζεις αρκετά καλά ποιοι είναι οι ενδιαφερόμενοι για τις υπηρεσίες σου ή το brand σου αλλά αυτό θα πρέπει να το επαναξιολογείς καθώς τα ενδιαφέροντα και οι τάσεις της εποχής αλλάζουν συνεχώς. Θα πρέπει να μελετήσεις πολύ καλά την αγορά για να εντοπίσεις το κοινό σου.
- Προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να αναπτύξεις την εταιρεία σου
Υπάρχουν πολλοί «δρόμοι» ως που θα πρέπει να κατευθυνθεί μία εταιρεία για να αναπτυχθεί. Παράγοντες που μπορεί να ληφθούν υπόψη πριν παρθεί μια τέτοια απόφαση είναι οι προοπτικές ανάπτυξης γεωγραφικά, προϊόντικά κτλ. Επίσης είναι σημαντικό να αποφασιστεί που «τοποθετείτε» μια εταιρεία στην συνείδηση του καταναλωτή, για παράδειγμα ως ένα premium brand ή ως μια mainstream εταιρεία.
- Τι σημαίνει η εταιρεία σου για τους άλλους
Λύνει τα προβλήματα τους; Κάνει ποιο εύκολη την ζωή τους; Υπάρχουν συναισθηματικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά που θα τους κάνουν να συνδεθούν; Οι ερωτήσεις αυτές θα σε κατευθύνουν να καταλάβεις γιατί είναι σημαντική η εταιρεία σου για το κοινό σου.
- Πώς και που να διαφημίσεις
Υπάρχουν πάρα πολλά μέσα που μπορείς να διαφημίσεις την εταιρεία σου όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα Google Ads αλλά και τα παραδοσιακά μέσα. Το πώς θα διαφημίσεις φυσικά αλληλοσυνδέετε με τα διαφημιστικά μέσα καθώς το μήνυμα, η εικόνα, ακόμη και ο τόνος του περιεχομένου είναι εξαιρετικά σημαντικά.
- Πόσα να επενδύσεις
Ο καθορισμός του προϋπολογισμού είναι μία απόφαση που πρέπει να παρθεί στην στρατηγική και να μελετηθεί πολύ καλά καθώς θα πρέπει να μην ξεπερνά τα έσοδα της εταιρείας αλλά να αξιοποιηθεί σαν μία επένδυση για να φέρει περισσότερα.
- Τους στόχους σου
Οι στόχοι πρέπει να είναι μετρήσιμοι και ακριβείς. Αν ο στόχος σου είναι η αύξηση πωλήσεων, τι ποσοστό αύξησης θα ήθελες να πετύχεις στο τέλος της χρονιάς; Οι στόχοι εκτός από μετρήσιμοι θα πρέπει να είναι και ρεαλιστικοί, λαμβάνοντας υπόψη και εξωτερικούς παράγοντες όπως για παράδειγμα η οικονομία και η κοινωνία σήμερα.
- Πως θα διαφοροποιηθείς από τον ανταγωνισμό
Ποιο είναι αυτό που κάνει την εταιρεία να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό; Τι είναι αυτό που την κάνει μοναδική και θα κάνει το κοινό σου να επιλέξει δική σου εταιρεία έναντι του ανταγωνιστή σου; Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι μόνο ένα χαρακτηριστικό, μπορεί να είναι και ένας συνδυασμός όπως για παράδειγμα καλές τιμές με υψηλή ποιότητα.
Μέρος της στρατηγικής φυσικά είναι και το branding. Δηλαδή η μάρκα και το «κτίσιμο» της. Μέσω του κτισίματος της μάρκας (Brand Building) δημιουργούμε μία εικόνα με συνεχής διάρκεια και επικοινωνία της επιχείρησης μας. Για να γίνει αυτό χρησιμοποιούμε την στρατηγική Marketing και τα μέσα διαφήμισης για να πετύχουμε τον βασικό στόχο μιας εταιρείας που είναι η αύξηση πωλήσεων.
Έχετε ποτέ σκεφτεί ότι από μικρή ηλικία έχουμε όλοι πετύχει την πρώτη μας πώληση;
Πώς έχει γίνει αυτό;
Ας πάμε σε ένα παράδειγμα διαλόγου της πρώτης μας πώλησης.
-Μαμά μπορώ να αγοράσω μία σοκολάτα;
-Όχι (1)
-Σε παρακαλώ μπορώ να έχω την σοκολάτα;
-Είπα όχι (2)
-Άντε, έλα τώρα
-Δεν το συζητώ (μπορεί να το έλεγε και συλλαβιστά Ό-ΧΙ) (3)
-Γιατί δεν μπορώ να αγοράσω την σοκολάτα; (Ερώτηση)
-Γιατί μετά δεν θα φας το φαγητό σου (4: Πρόβλημα)
-Θα το φάω, υπόσχομαι να την φάω μετά το φαγητό (Λύση)
-Δεν ξέρω (5)
-Άντε μαμά, σε παρακαλώ
-Εντάξει, αλλά θα την φας μετά το φαγητό (Πώληση)
Πώς αποτελεί αυτό το παράδειγμα μία πώληση;
Στην αρχή υπάρχει διαδοχική άρνηση βλέποντας μία διαφήμιση. Δεν πειθόμαστε αμέσως με το υλικό αγαθό ή την υπηρεσία που μας διαφημίζεται. Όταν το μήνυμα παρουσιάσει όμως το πρόβλημα και μετά την λύση σε αυτό και λύσει τις αμφιβολίες μας τότε η άρνηση γίνεται σκέψη (δεν ξέρω). Όταν ξαναδούμε την συγκεκριμένη διαφήμιση πολλές φορές τότε έρχεται και η πώληση.
Η διαφορά με την πρώτη μας πώληση και την εταιρική πώληση είναι πως με τον πελάτη δεν υπάρχει συναισθηματική σύνδεση όπως με την συνομιλία της μαμάς και του παιδιού. Αυτό θα πρέπει να κτιστεί.
Και εδώ καταλαβαίνουμε γιατί το «κτίσιμο» του brand είναι σημαντικό. Το brand δημιουργεί αυτή την συναισθηματική σύνδεση με το κοινό.
Πολλές φορές έχετε πάει στο ίδιο εστιατόριο. Ο λόγος δεν είναι μόνο το καλό φαγητό αλλά και οι μυρωδιές, το προσωπικό, η γενική συμπεριφορά του προς εσάς που αυτό συνεπάγεται με την συναισθηματική σύνδεση που έχετε για το συγκεκριμένο εστιατόριο.
Η Στρατηγική Marketing & το Brand Building αποτελούν την έναρξη και τον διαρκής αγώνα μίας εταιρείας για να πετύχει τους στόχους της. Είναι τα εργαλεία τα οποία βοηθούν μία εταιρεία να προσδώσει αξία, να εδραιώσει στην αγορά και να ενισχύσει την σχέση με τους πελάτες της.